İstanbul Kültür Sanat Vakfı’nın düzenlediği festivaller, sanatseverleri birinden diğerine hazırlama geleneğini bu yıl da bozmuyor. Son birkaç yıldır programında İstanbul Bienali ve İstanbul Tasarım Bienali temalarına yer veren İstanbul Film Festivali’nde bu yıl 15. İstanbul Bienali’ne ithafen özel bir bölüm yer alacak. 5–15 Nisan tarihleri arasında gerçekleştirilecek festivalde, bienalin küratörlüğünü üstlenen dünyaca ünlü sanatçı ikili Elmgreen & Dragset’in bir araya getirdiği ‘İyi Bir Komşu’ isimli bölüm ve içerisinde aynı ismi taşıyan bir film yer alacak.


‘İyi Bir Komşu’ bu yıl 16 Eylül– 12 Kasım tarihleri arasında gerçekleşecek İstanbul Bienali’nin ana teması aynı zamanda. 10 uzun ve 5 kısa metrajdan oluşan film, bienalin bir nevi ‘ön gösterimi’ olacak. Sanatçı ikili, bienalde mevcut küresel jeopolitik duruma göndermeler yapacağı gibi filmde de farklı kimliklerin hayatlarını konu alarak günümüz şartlarına ayna tutuyor. İnsanların bir ev, küçük bir topluluk, bir mahalle veya bir köyün içinde birbirleriyle etkileşim kurma hallerini inceliyor. “İyi Bir Komşu” bölümünde aynı zamanda “tavsiye edilen filmler” başlığıyla bir grup filmin isimlerine de yer verilecek. Filmlerin tümünde, ana karakterler ile çevreleri arasındaki türlü dinamikler sorgulanıyor.


Elmgreen&Dragset’in “Bir bienal, pekâlâ bir diyalog platformu olabilir ve farklı fikirlerin, bakış açılarının ve toplulukların birlikte var olabileceği bir biçimde yapılabilir” diyerek hazırlıklarına başladığı etkinliğin meraklı bekleyenleri, filmleri şimdiden izleyerek eylül ayına iyi bir hazırlık yapabilir.


Filmlerin tümü birbirinden etkileyici. Kimi belgesel tadında, kimi düşündürüyor, kimi huzursuzluktan uyutmuyor. 40 Günlük Sessizlik’in bütün oyuncuları kadın örneğin; Başroldeki genç kadın Bibicha’nin, bir gün sessizlik yemini etmesiyle film, sessiz filme dönüşüyor. Jonathan Perel’in Toponimia’sında çok az insan görülüyor. Kamera terk edilmiş sokaklarda, yıkık binalar üzerinde geziniyor. Komşu Sesler’de, başlığından da anlaşılabileceği gibi, görüntüden çok sesler rol oynuyor. Beyaz Bant, Birinci Dünya Savaşı’nın hemen öncesinde Almanya’nın bir köyüne götürüyor. Elma, İran’da ev hapsi yaşayan iki kız kardeşin hikâyesi... Lars Von Trier’in Dogville’i ise anlattığı çarpık ahlaki hikâye kadar çekildiği olağandışı mekân ve bu mekânları kullanma tarzıyla da izleyiciyi etkiliyor. Sokaklar ve evler, siyah bir sahne üzerine tebeşirle çizilmiş çizgilerden ibaret, kapıyı açmak ya da kapamak gibi jestler bir kapı olmadan yalnızca aktörlerin hareketleriyle canlandırılıyor.


‘İyi Bir Komşu’ film listesi

  • 40 Günlük Sessizlik / Chilla / 40 Days of Silence / Saodat Ismailova
  • Taang / De’ang / Ta’ang / Wang Bing n Toponimi / Toponimia / Toponymy / Jonathan Perel
  • Komşu Sesler / O Som ao Redor / Neighboring Sounds / Kleber Mendonça Filho
  • Peki Şimdi? Hatırlat Bana / E Agora? Lembra-me / What now? Remind me / Joaquim Pinto
  • Beyaz Bant / Das Weisse Band / The White Ribbon / Michael Haneke
  • Vanda’nın Odasında / No Quarto da Vanda / In Vanda’s Room / Pedro Costa
  • Elma / Sib / The Apple / Samira Makhmalbaf
  • Youkali / Oswaldo Díaz Medina
  • Dogville / Lars Von Trier


Deniz Çağlar

Facebook Yorumları

YORUMLAR

Yorum kurallarını okumak için tıklayınız!

İnternet sitemizde kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak ve tercihlerinizi yönetmek için Çerez Politikası, daha fazla bilgi için Aydınlatma Metni sayfalarını ziyaret edebilirsiniz. Sitemizi kullanarak çerezleri kullanmamızı kabul edersiniz.