Dionne Warwick, sesini hem yüksek hem de yumuşak kullanışı, muhteşem güzelliği ve şarkılarıyla idollerimden biridir. “Walk On By”, “What the World Needs Now” gibi şarkıları seslendirerek müzik kariyerinde 50. yılını dolduran Warwick, 18 Şubat’ta Cemal Reşit Rey Konser Salonu’nda konser vermek için ikinci kez İstanbul’a geliyor. Ben de bunu fırsat bilip bilgeliğiyle pop müzikteki yozlaşma, telif hakları ve değişen müzik endüstrisi dinamikleri üzerine kendisine bazı sorular sordum. Sağolsun kırmadı, cevapladı.


Afro-Amerikan şarkıcılar için kilise korosu ve gospel, müzik kariyerine başlamada önemli bir sıçrama tahtası. Ama ailenize bakınca siz, kuzeniniz Whitney Houston ve dünyaca ünlü soprano Leontyne Price gibi isimlerle özel bir durum söz konusu. Bu işin sırrı nedir?

- Buna DNA derler! Kanımızda var...


Burt Bacharach ve Hal David’in size özel yazdığı şarkılar da 50 yıllık başarılı müzik kariyerinizin önemli etkenlerinden. Sizce aranje, beste ve şarkı sözü hâlâ eski önemini taşıyor mu? Yoksa icracı sahne arkasındakilerin önüne mi geçti?

- Müzik endüstrisinde çok köklü değişiklikler oldu. Şu günlerde kendi şarkısını yazan ve prodüktörlüğünü yapan sanatçı sayısı o kadar fazla ki şarkı sözü yazarlığı, prodüktörlük ve bestecilikten çıkabilecek alternatif iş kalmadı gibi bir şey.


50’li, 60’lı hatta 70’li yıllarda aşk şarkıları çok daha naif ve yoğundu. Sizin “I’ll Never Fall in Love Again” ve “Say a Little Prayer” şarkılarınız gibi... Ne oldu bugünlerde, kaba saba bir anlatım ve bolca küfür dinler olduk?

- Bunu ben de çok merak ediyorum. Keşke bir cevabım olsaydı, bilmiyorum.


Yeni jenerasyon şarkıcılardan en çok kimleri beğeniyorsunuz?

- Zor bir soru çünkü pek radyo dinlemiyorum. Bu yüzden de çok fazla yeni isim keşfetme fırsatım olmuyor. Hâlâ CD’lerimden aynı yıllarda müzik yaptığım insanları dinliyorum. Önceki soruda bahsettiğin yozlaşmadan arınmış, pozitif içerikli şarkılar yazan ve söyleyen kişi olarak aklıma ilk Mariah Carey geliyor.


Geçen yıl iflasınızı açıkladınız. Avukatınızın yaptığı açıklamaya göre sebebi kariyerinizin kötü yönetilmesi. Sizin jenerasyondan otobiyografi kaleme alan tüm sanatçıların derdi aynı; plak şirketleri tarafından yapılan az ödeme ve kötü yönetim. Bu gelenek sürüyor mu, yoksa dijital teknolojilerle sanatçılar müziklerini kendileri yayınlayabildiklerinden kariyerlerinde daha mı çok söz sahibiler?

- Maalesef gözlemlerinde çok ama çok haklısın! Şimdilerde yapılan anlaşmalar sayesinde çok şey değişti. Artık imzalanan kontratlarda sanatçılara, ben ve benim dönemimde müzik yapan sanatçılara verilenden çok daha fazla kontrol yetkisi veriliyor.


Şu sıra Türk meslek birlikleri, ödeme yapmaması nedeniyle Youtube’la hukuksal bir süreçteler. Dijital müzik platformları ve telif ödemeleriyle ilgili görüşleriniz neler?

- Dijital müzik platformlarının şarkıcı ve müzisyenleri istismar ettiğini düşünüyorum ve bunu adil bulmuyorum. Ben “öde ve dinle” sistemine inanıyorum. Başkalarına ait eserleri kendilerininmiş gibi (ticari amaçla) kullanmaları bir çeşit hırsızlık.


Röportaj: Sırma Karasu


Facebook Yorumları

YORUMLAR

Yorum kurallarını okumak için tıklayınız!

İnternet sitemizde kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak ve tercihlerinizi yönetmek için Çerez Politikası, daha fazla bilgi için Aydınlatma Metni sayfalarını ziyaret edebilirsiniz. Sitemizi kullanarak çerezleri kullanmamızı kabul edersiniz.