Sanat sevgisiyle dolu bir ailede yetişen Tansa Mermerci Ekşioğlu, 2007’de kurduğu SPOT Projects ile sanat dünyasına pek çok sanatsever kazandırıyor. Ağustos sonuna kadar Başkentli sanatseverlerle m1886’da koleksiyonunu buluşturan Ekşioğlu, Bitter Dergisi’yle keyifli bir söyleşi gerçekleştirdi.


Tansa Hanım, sanata olan merakınız ne zaman başladı?


Sanat içinde büyüdüm. Annem ve babamın saatlerce bir resme bakıp üzerine konuştuklarını bilirim. Koleksiyonlarındaki parçaları özenle seçer ve en iyi şekilde muhafaza ederlerdi. Onların bu sevgisi bana da bulaşmış olmalı.


Koleksiyonerlik serüveninizin ilk parçası ne oldu?


Çağdaş sanat koleksiyonum için ilk aldığım işler Hakan Kırdar’ın fotorealistik işleridir. İkisini m1886 galerisindeki koleksiyon sergimde görebilirsiniz.


Oryantal, klasik ve modern Türk sanat eserlerinin ve objelerinin olduğu bir evde büyümüşsünüz. Peki sizi güncel sanata yönlendiren ne oldu?


Güncel sanata ilgim 2007’nin başında ‘period’ olarak nitelendirebileceğimiz 60’lar ve 70’lerin mobilya ve objelerini toplamaya başladıktan sonra ortaya çıktı. Period mobilyalarla ilgilenmeye başladıktan sonra tasarım ve sanat akımlarını sorgulamaya başladım. Özel ders alarak güncel sanat tarihçesi hakkında bilgilendim.


50 farklı ülkeden 100’ü aşkın sanatçı arasından seçili 46 eserin sergileneceği ‘İzler’ sergisi adıyla dikkat çekiyor... Neden ‘İzler’?


‘İzler’, sergi küratörü Deniz Artun’un bu sergi için uygun gördüğü bir başlık. Sanırım farklı dönemlerde almış olduğum eserler kronolojik olmasa da tematik veya figüratif bir bağlamda birbirini takip ettiği için bu ad seçilmiş.



Ankara’da sergilediğiniz bu koleksiyonu ne kadarlık bir süre içinde bir araya getirdiğiniz?


2008 yılından beri güncel sanat eserleri topluyorum ancak m1886’daki ‘İzler’ sergisinde daha önceki yıllarda topladığım oryantal ve modern eserleri de görmek mümkün.



Güncel sanat meraklıları için koleksiyonunuzdaki eserlerle farklı bir perspektif yarattığınızı düşünüyor musunuz?


Ben kendimi atipik, amatör sanatsever olarak tanımlamak istiyorum. Benimki deneysel, risk alan bir toplama hareketi aslında. Belirli temalar etrafında, genellikle çağdaş sanatçıları barındıran kendine münhasır, kişisel bir koleksiyonum var. Tutarlılık ve destek de önemli. Sanatseverlik bence hamilik adına örnek teşkil etmektir. Benimki gibi daha deneysel, genç koleksiyonların kolaylıkla yapılabileceğini göstermek, ilham vermek ve teşvik etmek gerekiyor.





Tüm bu birikimler koleksiyonunuza nasıl yansıyor?


Tüm bu edinimlerimin yani güncel sanat birikimimin ve görgümün artmasının koleksiyona yansıması daha zor iş beğenmeyi ve almayı beraberinde getirdi. Kurucusu olduğum SPOT Projects bünyesinde


yapılan geziler ve eğitimlerin güncel sanata olan bakış açımı şekillendirmekte büyük bir rolü olduğunu söyleyebilirim.


''Koleksiyonun bütünlüğü önemli.''



Tamamen soyut anlayışa sahip olan ve anlaşılması güç parçaları bir araya getiriyorsunuz. Sahip olduğunuz eserleri seçerken komplike olması sizin için bir kriter mi? Veya daha geniş bir açıdan sorarsak, koleksiyonunuza dahil edeceğiniz parçaları seçerken neleri göz önünde bulunduruyorsunuz? Çoğunlukla ilk bakışta anlaşılmayan işlerden oluşan koleksiyonumda anlatımın önemi çok büyük. Koleksiyonuma katacağım işi seçerken hikâyesini dinlemek, sanatçının kafasına girmek, bu işi yaparken içinde buluduğu ruh halini, coğrafya ve tarih kesitini anlamak hoşuma gidiyor. İş alımı yaparken kalbimin, cebimin ve aklımın sesini dinliyorum. Koleksiyonda belli temaları ele almaya özen ve önem gösteriyorum. Cinsiyet, kentsel dönüşüm, politik mizah ve ruhsal gelişim üzerine yoğunlaştım ve genellikle bu temalarda iş üreten sanatçılardan alım yapıyorum. Bu şekilde koleksiyonumun bütünlüğünü de sağlamış oluyorum.

Facebook Yorumları

YORUMLAR

Yorum kurallarını okumak için tıklayınız!

İnternet sitemizde kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak ve tercihlerinizi yönetmek için Çerez Politikası, daha fazla bilgi için Aydınlatma Metni sayfalarını ziyaret edebilirsiniz. Sitemizi kullanarak çerezleri kullanmamızı kabul edersiniz.