Türkiye’de akıllı telefon, tablet, bilgisayar ve sosyal medya kullanımı had safhada olmasına rağmen içerik üretme konusunda diğer ülkelerin bir hayli gerisindeyiz. Oyun ve müzik gibi yeni medya türlerinin yerelleşmesi, kullanımın artması açısından önemli.


2009’da kurulan Joy Game, yabancı oyunları Türk oyun severin zevkine uygun hale getirmesiyle ünlü. Oyunla işe başlayan şirket, anime portalı Joyotaku ve radyo kanalı Jeton ile dijital eğlence sektöründe de ilerliyor.


Mısır’da açtığı ofisle, Ortadoğu ve Kuzey Afrika’ya da oyun hizmeti veren şirketin pazarlama direktörü Ozan Aydemir’le dijital eğlencenin geleceği ve yeni projelerini konuştuk.


5 sene önce, akıllı telefon ve oyunlar hayatımızın bir parçası olmamışken oyun işine girmeye nasıl karar verdiniz?

Kendi reklam ajansım vardı, hisselerimi satıp oyun sektörüne geçmeye karar verdim. İlk söylediğimde annem neredeyse bayılıyordu. Şimdi o da mobil oyun oynuyor. Akıllı telefonlar oyun algısını gerçekten değiştirdi ancak hâlâ “Oyun oynamak kötüdür, asosyalleştirir” gibi bir algı var.


Genç yaştaki oyuncularda bağımlılık ve asosyalleşme doğru galiba?

Otokontrol ve ailenin gözetimi çok önemli ama bu yasaklarla çözülecek bir durum değil. 5 yaşımdan, Atari 2600 zamanından beri oyun oynayan biri olarak kötü etkilerinin de pozitif etkilerinin de farkındayım. Mesela İngilizce’yi kursta öğrendim ama pratiği, çok oyunculu online World of Warcraft oyununda yaptım. Dünyanın birçok yerinden arkadaş edindim.


Peki oyunların içeriğinde lokalizasyon neden önemli?

Yabancı dili sayesinde istediği oyuna ulaşabilen kitleyi değil, bilgisayara erişimi olan herkesi eğlendirmeyi hedefledik. Bunu sağlamak için dil desteği ve ilgi çekici yerel unsurlar katmak şart. En çok oynanan bilim kurgu-savaş oyunu Wolf Team’in 19 milyon kayıtlı, 2 milyon aktif oyuncusu var.


Yerel unsurları nasıl yerleştirdiniz?

Wolf Team, insanlarla kurt adamlar arasındaki savaşı anlatır. Fransa’da bir laboratuvarda üstün askeri yaratmak için yapılan deney yanlış gidiyor. Yan etkisi kurt adamlık. Biz bunu Türkiye’ye uyarlamak için iki şey ekledik; Yüzbaşı Yiğit Demir adında bir karakter ve postapokaliptik Taksim. Yıl 2047, kurt adam virüsü mafya tarafından İstanbul’a getiriliyor, asker güçleri bu virüsü Taksim’den çıkarmamak için savaşıyor. Asker karakterini oluştururken de araştırma yapıp en beğenilen asker tiplerinin karışımını yaptık; bordo bereliler ve özel sat timleri.


Oyundan genel eğlence sektörüne bir büyüme var sanırım.

Oyun şirketi değil dijital eğlence şirketi olmayı hedefliyorduk. Eğlence kısmını oluştururken biz de oyuncu olduğumuz için ihtiyaçlarımızdan yola çıktık. Anime seven çok insan var, en sevilen animelerin lisans hakları kimde onu araştırdık. Japon anime kanalı Tokyo TV’nin bütün haklarının sahibi olan Amerikan Crunchyroll ile anlaştık. Site şu an yenilenme aşamasında ve çok yakında Türkçe altyazıyla yayında olacak. İzlemek ücretsiz. Jeton ise Karnaval.com’dan dinlenebiliyor. Şarkı repertuvarı ve türleri oyuncularla yaptığımız ankete göre şekillendirdik.


Bana en ilginç gelen oyun sanırım Mstar. Hem sosyal medya platformu hem de oyun görevi görüyor.

Mstar aslında bir dans ve sosyal arkadaşlık oyunu. Grafikler üçboyutlu. Oyun içinde yaratılan dünyada, oyuncular beraber dans edip evlerinde diğer oyuncuları misafir edebiliyor. Gerçek hayattaki bar ve mekânlar da oyunun içinde gidilebilecek yerler arasında. Oyunda hem Türkçe hem de yabancı pop şarkılarla dans edebiliyorsunuz.


Kara Taht, Osmanlı’da geçiyor ama aslında bir Kore oyunu.

Kara Taht, çok oyunculu online oyunlardan. Türkiye’de en çok aksiyon ve bu tür oyunlar ilgi görüyor. Oyunu Kore markası CJ’den lisansladık. Oyunları lisanslamadan, ekipçe önce kendimiz test ederiz. Bu tip oyunlarda her zaman iyi ve kötü taraf vardır, bu oyunda da öyle. Önce hangi tarafta olduğunuzu seçiyorsunuz sonra da çeşitli sınıflar arasından karakter. Bu sınıflar Osmanlı’da olan büyücü, savaşçı ve okçulardan oluşuyor. Bu oyun da hikâye kurgusunu bozmadan Lokman Hekim ve muska gibi yerel unsurlar.


Haber: Sırma Karasu

Facebook Yorumları

YORUMLAR

Yorum kurallarını okumak için tıklayınız!

İnternet sitemizde kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak ve tercihlerinizi yönetmek için Çerez Politikası, daha fazla bilgi için Aydınlatma Metni sayfalarını ziyaret edebilirsiniz. Sitemizi kullanarak çerezleri kullanmamızı kabul edersiniz.